APA YANG KAU MILIKI SEKARANG TAK AKAN PERNAH KEKAL. SEMUA TU PINJAMAN DARIPADA ALLAH, SEMENTARA. WALAU SEMENTARA, IA MAMPU BUAT KAU RASA APA TU BAHAGIA. DERITA TU AKAN ADA, CUMA TAK AKAN LAMA. SEBAB TU ALLAH JADIKAN KAU MANUSIA, UNTUK KAU MENEROKA APA YANG DIA CIPTA

Friday, November 8, 2013

SPM

ASSALAMUALAIKUM

guwa rasa sekarang guwa punya free time agak banyak sikit . curi curi masa gak nak update blog ni . duduk dalam library bukan tahu nak buat research ke download final exam paper ke , tapi guwa duduk hujung hujung celah belakang dok tengok movie . takda buffer guwa cakap . seronok betul . sekarang ni bila scroll je timeline aku tengok punya rancak punya hangat macam burger bakar abang burn diorang bercakap pasal SPM yang baru je start hari rabu haritu . bak kata adik aku , pejam celik pejam celik dah sampai SPM . eh baguslah tu pejam celik pejam celik daripada kau pejam tak celik celik .

teringat gak masa zaman zaman aku SPM dulu . masa awal awal tahun punyalah semua tak kisah pun amenda tu SPM , sebut pasal SPM pun semua buat muka toya tak tahu . 2 bulan nak SPM tu pun masih boleh goyang kaki . waktu form 4 jangan cakaplah . memang masa tu orang anggap honeymoon gila gila . kalau ada duit time tu mahu ke korea ke , ke dubai ke . memang tak ingat nak belajar . masa tu mana ada twitter facebook ni semua . yang ada facebook and dapat status 15 likes tu pun aku dah anggap paling hot masa zaman aku tu . aku punya perangai pulak time belajar suka pakai earphone dengar lagu Justin Timberlake sexy back. amboi macam orang bijak pandai pulak kan nak study sambil bergaya macam tu . tapi bila study depan Puan Ibu memang guwa tak akan ada chance punya nak malas malas .

nak dikatakan punya strict Ibu guwa masa tu . kau tengah study lepastu nak garu kepala pun dia marah sebab banyak sangat bergerak tergaru garu . ganas betul kan . kalau study dengan Encik Ayah cool sikit , siap boleh ajak guwa minum kopi makan goreng pisang sambil study . tulah bezanya orang pompuan dengan lelaki ni . pernah ada sekali tu aku bosan nak study physics sebab dia pasal momentum pasal acceleration apa tu semua . memang masa tu subject physics aku tu musuh akulah . kalau boleh bawak bergaduh dah lama aku ikat dia kat pokok lepastu aku tampar dia kiri kanan nonstop . masa tu pulak buku Under 18 tengah hangat jualan kat pasaran . aku pun beli 4 bijik dengan azam nak baca lepas SPM . 

tapi sebabkan hati guwa ni gatal betul nak baca , aku tegakkan buku rujukan sambil letakkan buku under 18 kat dalam dia . punya happy aku buat camtu . kekejap aku toleh tengok kot kot Puan Ibu sergah ke tak ke tercabut jantung aku . bila lama lama jengah takda , aku pun buat tak tahu and ketawa ketawa hentak meja sambil baca buku tu . dalam pada hentak meja tu Puan Ibu pun datang . menggelabah aku buat buat menulis . cuak tak cuak tu jangan tanya . kalau boleh kau tengok muka aku masa tu , macam dah takda darah dah kat muka . dengan kepala aku fikir cemana aku nak sorokkan buku ni sebab Ibu dah tercongok depan meja . rasa macam nak bakar je buku tu kat situ sebab nak hilangkan bukti .

"cuba jatuhkan buku tu kejap , boleh tak ?"

ah sudah memang kantoi lah jawabnya kan bila Ibu dah suruh macam tu .

malam tu baik baik aku dah boleh rilek awal , kena tambah extra past year paper . sampai bengkak mata guwa ni . memula rasa macam apa seh study sampai struggle camni . bila SPM guwa rasa power betul semangat and usaha tu semua . tak sia sia Ibu guwa strict sebab alhamdulillah guwa boleh jawab dengan happy . kalau boleh call Ibu Ayah guwa masa tu , dah call dah . tapi masa tu guwa henpon pun harapkan mak ayah topupkan lagi . takda kredit ko pandang jelah henpon tu . dahlah takda colour . ada pun game snake je yang aku dok ulang ulang main sampai sampai highscore aku nak dekat 5000 lebih . terror kan aku .

pernah dulu aku study english buat essay sampai pagi sebab aku tak suka sangat vocabulary macam grammar apa ni semua . esoknya nak paper malam tu aku boleh dok baca buku grammar baca dictionary sampai pagi . memang happy ah masa tu sebab benda tu senang je masuk dalam kepala otak aku . dah senyum senyum dah membayangkan aku boleh jawab paper english esok . esoknya , masa dapat je paper aku dah mula menguap , mata jangan cakap punya pedih naik bengkak sebab tak tidur . pagi pagi lepas mandi aku dah rasa nyesal tak tidur . apatah lagi bila dah sampai sekolah . kalau boleh putar masa dah aku putarkan 4 5 bulan yang lepas . aku ni suka over kan .

masa dapat je soalan , aku baca slow slow apa essay tu nak . terus aku blank . padahal soalan dia punya senang gila . 

"The Important of studying English"

sampai ke mati aku akan ingat soalan tu sebab aku baca je soalan tu terus aku blank . aku baca pulak essay Part A . lagilah aku blank . masa tu kaki aku dah kedepan kebelakang kedepan kebelakang sebab cuak . kalau ujian bulanan takpe weh nak blank blank ni . ni SPM bukan benda main main . kalau boleh keluarkan otak ni , dah aku keluarkan lepastu tenyeh dia kat lantai . time time macam ni pulak nak blank . aku tengok kiri kanan aku semua orang dah start drafting . rasa nak nangis pun ada masa tu . tapi nanti tak handsome pulak nenagis kan sebab jawab exam je . tak fikir panjang , aku terus angkat tangan . terkedek kedek pengawas tu datang . 

"encik , saya nak rest 30 minutes boleh ? sebab saya blank . tak cukup rest"

"ok boleh nanti setengah jam saya kejut"

memang baik betul tau pengawas yang jaga kitaorang masa tu tak kira lelaki ke pompuan . habis setengah jam dia pun kejut . kalau dia tak kejut aku masa tu sampai tamat paper memang dia tak boleh tengok dunia dah masa tu . aku cungkil bijik mata dia pastu sumbat dalam mulut dia . lepas dah tidur setengah jam atas meja tu , fresh gila aku rasa maca baby baru lahir . otak aku boleh berfungsi macam biasa . siap ada extra idea aku nak buat essay masa tu . yang orang kiri kanan aku pulak cuak menggigil tangan bila aku kekejap dah sampai muka sebelah tulis essay . siap mintak booklet baru tau . padahal tak guna pun booklet tu . saja nak buat modal berlagak orang tengok aku buat essay sampai 2 booklet . riak betul , ko jangan tiru perangai buruk aku ok .

tulah , ada masa kalau kau boleh study , study je . sekarang ni masa tu penting . tapi dalam pada study tu kene rest gak . struggle sangat pun takda guna . at the end kau tak tidur tak makan sebab nak exam , time exam blank sakit apa semua . sia sia je semua tu . kalau nak cerita semua pasal aku punya pengalaman masa sebelum SPM memang banyak . aku ni pulak jenis degil and tak suka disuruh . malam SPM tu aku boleh lagi goyang kaki layan CSI . pom pang pom pang Puan Ibu tegur suruh aku study . aku teruskan je goyang kaki . tapi Alhamdulillah everything going well and ada rezeki aku untuk sambung belajar . 

Alhamdulillah jugak hari Ahad ni aku aka berkonvokesyen untuk scroll diploma aku . nak tunggu scroll degree lagi dua tahun . siapa siapa yang nak tengok gambar konvo aku tu nanti bolehlah singgah ke Instagram guwa , skullsulivan or tengok twitter guwa @AizatAbd . macam batak je kan rasa bila nak suruh orang tengok gambar aku . weh takda siapa nak tengok kau lah Aizat . untuk adik adik guwa yang baca blog ni terutamanya yang ambik SPM tu , usaha ok ! jangan mengalah . benda ni sekali je seumur hidup . bukti kat diri sendiri yang ko belajar daripada tadika tu tak sia sia . takda guna pergi sekolah 13 tahun lepastu time SPM memain . baik ko terjun bangunan je daripada ko sia siakan hidup ko sendiri . dah berjaya nanti jangan lupa diri , ingat , walau kaya mana senang manapun hidup kita kat dunia ni , kita tetap sama . akan kembali kat Pencipta juga satu hari nanti . ingat , usaha and doa . power tau kalau kau buat dua benda tu . 

GOODLUCK ! FIGHTING !




NOTE : terasa pulak macam nak ambik UPSR balik . rasa rasa boleh dapat gelaran pelajar contoh tak ?


Twitter : @AizatAbd
Instagram : skullsulivan
Facebook : Eijat Abdullah