APA YANG KAU MILIKI SEKARANG TAK AKAN PERNAH KEKAL. SEMUA TU PINJAMAN DARIPADA ALLAH, SEMENTARA. WALAU SEMENTARA, IA MAMPU BUAT KAU RASA APA TU BAHAGIA. DERITA TU AKAN ADA, CUMA TAK AKAN LAMA. SEBAB TU ALLAH JADIKAN KAU MANUSIA, UNTUK KAU MENEROKA APA YANG DIA CIPTA

Wednesday, July 24, 2013

ayam dan telur

ASSALAMUALAIKUM

pagi ni guwa bangun sahur dengan awal untuk meneman Puan Ibu memasak sambil guwa selak selak surat khabar semalam . makin lama makin banyak kes bunuh membunuh sampai guwa sendiri pun rasa terancam je bila keluar . mana kan tahu tetibe ada orang dengki kat guwa , datangnya dia tikam guwa kat perut , tak ke terkeluar segala isi isi perut guwa dengan juadah berbuka semalam , murtabak pun silap silap ada . dalam pada tengah lengah lengah baca surat khabar tu , tetibe Puan Ibu bersuara membuat lamunan aku tersentak . novel sangat ayat kan .

"pergi kejut Aiman , dah pukul berapa dah ni , nanti dah azan kang"


ini memang peberet aku kejut kejut orang ni . kalau tak kena geletek tapak kaki , aku akan spray muka dia guna spray bila nak iron baju tu . feeling dia kau je tahu . sebab Aiman ni kalau nak kejut aku bangun senang je , dia ambik seketul ais then masukkan dalam baju aku . tak ke gugur jantung aku straight berdiri sebab terkejut . sakit hati kita dibuatnya . sampai kat area iron board , aku pun ambik spray , dok ready awal awal . masuk je bilik nak kejut Aiman , tengok budak tu tengah dok rilek atas katil goyang goyang kaki tengah main game . terbantut hasrat aku nak tengok dia melinjang bangun kena geletek tapak kaki .

"bang , ayam dengan telur siapa keluar dulu ?"

"kau pehal tetibe ? malas nak jawab , takda jawapan"

"hek eleh dak bang ni , kau tak tahu kan ?"

"amenda kau , kau yang tak tahu . dah Ibu suruh kau bangun sahur"

"eleh , pembohong . kalau tahu asal kau tak jawab ?"

"kau tahu ke ?"


then Aiman geleng geleng kepala sambil bangun campak selimut ketepi . muka tertoleh toleh kat aku sambil senyum senyum . sungguh tercabar aku rasa dengan reaksi dia tu . ada yang bergaduh pepagi ni kang . tak memasal makan penumbuk kat mata sebagai juadah sahur . tak boleh jadi ni , buat aku rasa nak belasah je dia macam bodoh nau dia tengok aku .




sejak daripada pagi tu , aku pun dok terpikir mana yang lahir dulu . kalau boleh aku recordkan and uploadkan dalam blog reaksi aku masa tu , serious kau akan tengok aku macam dungu . termenung memanjang . makan pun sesuap sesuap .


kalau aku jawab ayam , dia mesti akan cakap , habistu ayam asal dari mana ?

kalau aku jawab telur , dia mesti akan cakap , siapa yang keluarkan telur ?


stress aku dibuatnya . boleh dikatakan macam orang baru lepas break up lah keadaan aku masa tu . makan pun dok terpikir je . sampaikan aku tengok satu satu contact number aku siapa yang boleh aku tanya bagi mendapatkan jawapan tu . tak nak lah orang cakap aku bangang sangat benda macam tu pun tak tahu . padahal memang aku tak tahu . kerja aku pergi sekolah bukan nak belajar ayam telur je memanjang kan . dalam pada tengok sorang sorang contact aku tu , tetibe nampak ada sorang senior yang aku kenal tapi from different universiti . dia ambik sains hayat masa belajar . ahh lantaklah , asalkan ada pasal sains , bantaikan je nak tanya .

lepas subuh centu aku pun terus text dia .

"kak , free ?"

"amboi , salam mana ?"

"alaaaa , salam kak . free ?"

"asal , nak ajak akak dating ?"

"dating amenda kak pukul 630 pagi ni . akak belajar sains hayat kan ? ayam dengan telur siapa lahir dulu eh kak ?"

"aizat kenapa ni ? pepagi dah brain wash . main teka teki apa sesubuh ni ?"

"alaaa kak , orang nak tahu je . ee susahlah cakap dengan perempuan ni . banyak tanya laktu"

"eee hodohnya mulut cakap perempuan camtu . ok akak cerita kat aizat , tapi ni apa yang akak pernah baca and tahu je tau . dengarkan kuliah subuh akak kau ni"

"ye kak . cepatlah !"


berikut adalah penerangan si senior tersebut yang aku panggil Kak Nadine .

"ayam yang wujud dulu . pasal apa ? pernah tengok telur busuk ? takpun telur tembelang ? ok benda tu semua terjadi sebab telur tu tak dapat suhu yang mencukupi untuk dia menetas . dalam erti kata lain dia memerlukan benda yang suam untuk dia terus hidup . kalau telur tanpa ayam , macam mana dia nak menetas sedangkan takda benda yang mengeram dia . tujuan mengeram adalah untuk bagi suhu yang cukup kat telur tu . faham ? tapi tu ikut science tau . selebihnya , Allah lebih tahu"


ok berikut adalah penerangan Kak Nadine .

sekarang semua persoalan guwa dah terjawab . goyang goyang kaki guwa baca text tu satu persatu . bangga kejap . masa tu aku tak pikir apa dah . dalam kepala aku pikir dapat jadikan modal nak membangga dengan kawan kawan . takdalah aku nampak bengap sangat kan . terus aku keluar bilik tercari cari Aiman . tengok dia tengah pakai stokin sekolah . dalam pada nak membangga tu lupa pulak aku nak panaskan enjin kereta , nak kena hantar bebudak ni gi sekolah .

"aku dah dapat jawapan soalan kau tadi tu !" 

punya bangga aku jawab .

"apa dia ?"


pom pang pom pang pos pes pos pes aku bercerita kat dia sebijik macam apa yang Kak Nadine cerita kat aku . muka tu mesti kena bangga , gaya tangan tu perlu ada . ke kiri ke kanan tangan aku bergerak seakan membaca sajak dedulu zaman sekolah . susah tau nak cari jawapan ni . dua jam aku pikir , penyelesaiannya , tanya orang . eleh , at least aku mencuba tau . eleh . dah habis bercerita tu , reaksi Aiman ?

"ok , dapat . terima kasih"

"asal kau terima kasih ?"

"masa kelas science semalam cikgu tanya soalan tu , lepastu harini dia nak tanya balik . siapa dapat jawapan dia bagi 20 ringgit"


reaksi aku ?

GAMPANG .


NOTE : rasa macam bengap je bila orang tanya kita tak dapat jawab , tapi rasa lagi bengap kalau terkena dengan adik sendiri .